maanantai 26. syyskuuta 2016

Viikko haahuilua haavakeskuksessa


Vihdoin koitti tämäkin viikko jota jo kovasti odottelin. Ketjulähettiviikko omalta työmaalta tutustumassa Tays:n haavakeskuksen toimintaan.
Aamulla olin jo hyvissä ajoin Tays:n parkkipaikalla. Olin saanut ohjeet, että tapaan "ohjaajani", asiantuntijahoitaja Anne-Marin sisätautipkl:lla mistä olin hieman ensin ihmeissäni. Löytyipä sitten poliklinikan ovi ja sieltä sihteeri ystävällisesti kertoi, että ilmeisemmin minun pitää jatkaa käytävää eteenpäin kohti haavakeskusta. Aikani odoteltua Anne-Mari tulikin ottamaan minut vastaan ystävällisesti hymyillen. 

Ensimmäisen päivän aikana suorittelin mekaanista puhdistusta haavoille, mittailla lääkärin kanssa ABI-mittauksia,  sain sitoa tukisiteitä sekä ohjata potilaita ja seurata asiantuntijan toimimista. Koko päivä oli moniammatillista toimimista yhdessä ihotautilääkärin, sisätautilääkärin, jalkaterapeutin ja haavahoitajien kanssa. Pari ohjausta myös verisuonikirurgialle tehtiin. Paljon sain vahvistusta ja rohkaisua omille ajatuksilleni. En sittenkään ole ihan hakoteillä näissä haavahoitoajatuksissani, vaan miten vielä vakuutan työmaallani muunkin henkilökunnan... ?

Haavoille käytettiin paljon hoidoksi mekaanisen puhdistuksen jälkeen "vain" vaahtosidosta, mikä sai minut pohtimaan oman työmaani haavahoitoja Sastamalassa. Kesällä tehdessäni vastaanotolla haavahoitoja, käytettiin paljon enemmän haavahoitosidoksia. Jäin mitettimään, miten meillä "ylihoidetaan" haavoja käyttämällä kalliita sidoksia. Vaahtosidoksia käytettiin paljon lähinnä imevänä ja kiinnittämään allaolevaa hoitavaa sidosta kun haava voisi parantua pelkällä vaahtosidoksellakin ja pidemmillä hoitoväleilläkin osa niistä. Toinen asia, mitä olen yrittänytkin ajaa omalla työmaallani eteenpäin, on "maltti on valttia"-ajatusta. Haavat ei parane parissa viikossa.  
Kortisonivoidetta levitetäänkin hurjan paljon paksummalti kuin olen aiemmin ajatellut, silloin kun lääkäri sitä on määrännyt.  Ja se, että sitä levitettiin paksu kerros myös haava-alueelle, haavasidoksen alle oli minulle uutta. Ja tämä oli vasta eka päivä...    Huomenna taas uudella innolla uuteen päivään! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti